حالــة كدا معرفش ايـــه


موش عارفة ليه دايما كل حاجة بحياتي ملخبطة..أجي افرح ألاقي الحزن واقفلي بالمرصاد آجي اضحك ألاقي الدمع كاتم نفسي وساكن نيني عيني
اقول طيب ابكي.. الاقي الدمع غالي وشحيح
ناس كتير أوي بيقولولي مثل بتاع ((قليل الحظ))...وركزوا الحظ موش الأدب........ لأني طيبة والله وبحالي وموش بعمول حاجة تأذي حد
وبالرغم من كدا ..راضية...وموش بعرف اصيغ شكوى لا بحروف ولا حتى بردود أفعال
وبتكوم ع حظي وبرضى ..وأقول عادي كل الناس أكيد كدا...محدش بيموت من قلة الحظ
بس بلاقي الناس بيقولولي تاني ((قليل الحظ))...اقول يبئا اكيد كدا دا موش عادي وانا يلي بيا شي موش عادي
اوقات كتير بفكر اخاصم الدنيا وأعتزل الناس وأمتنع عن ممارسة الحياة..وأنتشل حالي تماما من هلحظ
أمارس اليوجا يعني لمدة متلا تلاتين سنة ...اهو تبئا فرصة لما اصحى الاقي وقت طويل مر ومابئي الا القليل
المشكلة بردو ان مابيكونش لي يد بأي بروبلم حاصلي..يعني مثلا تلائي موضوع انا موش طرف بيه خالص وحتى يفرس شخص ما شخص آخر تلاقيه خدني وعذبني وخلع سناني وقلع عيني...المصيبة بئا اني عادي وافتكر ان هيدا طبيعي وبيحصل لكل البشر
وماخدش ببالي الا ما حدا يقولي وانتي يابنتي دورك ايه بالموضوع ...أتأمل الموضوع الاقيني واخدة دور المتعذبة بلا سبب


عمري مثلا والحمدلله ماعملت حادثة بالعربية وانا سايقاها ماشاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله
بس فجأة تلاقي حدا بيدق عليك الباب ويقول الحق عربيتك اتخبطت ولا واحد يناديك ويقولك انت صاحب العربية الفلانية اقولو اي نعم يقولي واحد خبطها وجري
واروح اشوفها الاقيها مدمرة
الحمدلله على كل شيء .....بس انا ذنبي ايه..انا راكنى حلو ونايمى ببيتنا ...تدمر عربيتي ليه
وموش مرة واحدة ولا اثنتان...


ابئى مثلا بقضي أسعد أوقات حياتي يللي يعني المفروض انها تكون هيك..تلاقي الحظ عملك عملة لا أكون طرف بيها ولا اللي علاقة خالص....ويتقلب السعد وابئى بقضي اتعس اوقاتي وطبعا الاوقات الحلوة بتكون مجرد لحظات بس لما بتنقلب بتضل شهور أعاني منها
وأقول عادي هي دايما ضريبة السعادة بتكون كدا...أو اقول الحلو بالآخر..والصبر حلو
بس أمتى الآخر هيدا راح يجي ..أمتى بوصل بئا للحلو...أمتى العضمى راح تفارق نصيبي ....عنجد بئيت فعلا حاسا اني راح موت بـــ
... ـ((قلة الحظ))...
ووقتها بردو راح قول عادي أهي موتة والسلام وبكرا تحلى أكيد راح تحلى

ماعرفش ليه تنحت للدنيا كده
فجأة لقيتني مسكون بالملل
لا عندي رغبة في البكا و لا في الكلام
ولا عايز انام
ولا حتى باسأل ايه ده ايه و اخرتها ايه و ايه العمل
و اخاف اقول لأي حد لحسن يقوم يقلبها جد
حد صاحبي ينزعج يمد ايده جوه قلبه من باب الكرم
عشان يشاركني الالم
او يستلفلي من لئيم حبة أمل
حالة كده ما اعرفش ايه
-
الفرح شاطر و الحزن شاطر و البحر غادر باقوله حاضر
-
حالة كده ما اعرفش ايه
لا معاها ينفع كلمتين ولا غنوتين ولا لقطة من البوم صور
ولا ادي قلبي في الهوا ويا الكور
اخاف اقول لأي حد لحسن يقوم يقلبها جد ..
حالة كده ما اعرفش ايه
-
الفرح شاطر
والحزن شاطر
والبحر هادر
باقوله حاضر
أنا لسه قادر .. في الحزن أفرح
-
حالة كده مالهاش معاد
ساعات تزورني في الربيع في الحر و في عز الشتا
و تجيب حاجات لا فيها الروح ولا ميتة
لكني بارجع منها بعد السكات
فاهم شوية في اللي فات
حاسس اوي بحضن الصحاب
محظوظ انا
ساعات باشاور ينفتح لي الف باب
لكني باغلط في الحساب
ما اعرفش ليه
ما اعرفش ليه
-
الفرح شاطر
والحزن شاطر
والبحر هادر
باقوله حاضر
أنا لسه قادر في الحزن أفرح
-
نايمة العيون ..
ساكتة الشفايف
دمعي يهون ...
و القلب خايف
دمعي يهون
والقلب خايف
و انا لسه قادر في الحزن أفرح
مليان جروح .. لكني عاقل
انا مين أكون ولا حد سائل
و انا لسه قادر في الحزن أفرح










بــاربي المحظــوظة
والقصيدة لعلي سلامة

2 comments:

الاحلام المنسيه said...

حلو موضوع خلع سناني وقلع عيني وكده ... طيب يبقى عاوزه تعملي يوجا ليه علشان تصحي تلاقي فات كثير ومبقاش الا القليل ... ماهو كده كده النهاريه حتيجي بالطريقه دي او بغيرها ولا انتي عاوزه على اخر الزمن الحظ يبتسم لك وتموتي من غير الم عن طريق اليوجا يعني ... بصي يا بنتي حقولك مثل تحطيه حلقه في ودنك المنحوس منحوس ولو حطو على راسه فنوس
بس بجد نفسي اعرف حاله التهييس دي جتلك من باب سوء الحظ برضه ولا ايه ؟

رصاصة طـائشة said...

اهلا امرأة الاحلام نورتي البلوج
زيارة عزيزة

الفكرة ياستي موش اني موت مندون ألم الفكرة هي المعاناة ...أنا مليت الحظ السيء
...مبئيش فيا اتحمول

طيب بس انتي جربي تحوطي الفانوس يمكن نكسر قاعدة المنحوس منحوس


هي الحالة فهلا جاتلي من باب سوء الحظ اصلي فتحتو وموش عارفا قفلو...مافيكيش تساعديني؟؟